piątek, 5 czerwca 2020

Toruń- miasto Mikołaja Kopernika


Dzień dobry !!!
Dzisiaj wybierzemy się do Torunia, miasta Mikołaja Kopernika .
Nazwa Toruń pochodzi od prasłowiańskiego słowa "tor" , co oznaczało drogę. Przyrostek "" wskazuje na przebiegający przez to miejsce szlak komunikacyjny.

1. Przeczytajcie wiersz Cz. Janczarskiego "Gwiazdy nad Toruniem" z podręcznika s. 58 :


Co odkrył Mikołaj Kopernik ?
Czym "rozsławił na świecie" Polskę?

2. Mikołaj Kopernik był jednym z największych astronomów w historii nie tylko Polski, ale całego świata. Dokonał przełomu i zmienił całkowicie światopogląd ludzkości, zapoczątkowując inne postrzeganie świata. Jego odkrycie, że Słońce znajduje się w centrum Układu Słonecznego, wywołało jedną z najważniejszych rewolucji naukowych od czasów starożytnych. Coś, co dla nas dziś jest oczywiste, 500 lat temu, w czasach Kopernika, było trudne do pojęcia. Stanowiło przewrót polegający na odwadze myślenia i przeciwstawienia się panującym wówczas poglądom. 

Obejrzyjcie film o Mikołaju Koperniku :



3. Wykonajcie ćwiczenia do języka polskiego s. 70-71.
Zadanie 2 napiszcie w zeszycie pod tematem " Toruń- miasto Mikołaja Kopernika".

4. Toruń to  stare, nadwiślańskie miasto,które  słynie również z pysznych pierników :




W komentarzu napiszcie czego dowiedzieliście się o Toruniu i Mikołaju Koperniku 

5. Poćwiczcie dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 w ćwiczeniach matematycznych s. 74. Znajdują się tam 3 ćwiczenia utrwalające wykonywanie działań . 

6. Nie zapomnijcie o ortografii na instalingu 😊


22 komentarze:

  1. Ja dzisiaj dowiedziałam się o Toruniu że słynie z pierników i mieszkał tam Mikołaj Kopernik, a o Mikołaju Koperniku to, że był największym astronomem na świecie. Był także lekarzem, a o tym nigdy nie wiedziałam!
    Karolina P.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja się dowiedziałem że, Mikołaj Kopernik był astronomem i lekarzem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Adam Z. Z lekcji dowiedziałem się, że:
    - Mikołaj Kopernik był słynnym na cały świat astronomem,
    - w Toruniu można zwiedzić jego dom oraz zobaczyć jego pomnik,
    - Toruń słynie z pysznych pierników.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja się dowiedziałem, że Mikołaj Kopernik mieszkał w Toruniu. W Toruniu są dobre pierniki. To jedno z najstarszych miast w Polsce.
    Mikołaj Kopernik był znanym na całym świecie astronomem, lekarzem i tłumaczem. Odkrył że Słońce znajduję się w środku Układu Słonecznego.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja dzisiaj dowiedziałem się że Mikołaj Kopernik był lekarzem, prawnikiem, astronomem słynnym na całym świecie, był też matematykiem, ekonomistą, kanonikiem kapituły Warmińskiej. Największe odkrycie Mikołaja Kopernika to,że Ziemia krąży wokół słońca, a nie słońce wokół ziemi. W Toruniu można zwiedzić jego dom i zobaczyć jego pomnik,a także zjeść pyszne pierniki.
    WIKTOR W.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja na dzisiejszych lekcjach dowiedziałem się, że Mikołaj Kopernik był lekarzem, słynnym astronomem, prawnikiem, matematykiem, kanonikiem kapituły Warmińskiej i ekonomistą. Największe odkrycie Mikołaja Kopernika jest takie, że wyjaśnił ludzią, że to Ziemia obkręca się do okoła słońca, a nie słońce wokół Ziemi. W Toruniu można zwiedzić jego dom i jego pomnik można też spróbować Toruńskich pierników.
    Tadzio

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja się dowiedziałam,że Mikołaj Kopernik był słynnym polskim
    astronomem. Żył ponad 500 lat temu. Odkrył,że ziemia krąży
    wokół słońca. Ludzie do tego czasu myśleli,że jest odwrotnie.
    Mikołaj Kopernik był także lekarzem. Zatrzymał bardzo groźną
    epidemię. Nakazał ludziom smarować chleb masłem,żeby wiedzieli, że chleb jest brudny. Dzięki temu ludzie zaczęli dbać o higienę i już nie chorowali tak często.

    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja dzisiaj dowiedziałem się że Mikołaj Kopernik był lekarzem, prawnikiem, astronomem słynnym na całym świecie, był też ekonomistą, kanonikiem kapituły Warmińskiej. Największe odkrycie Mikołaja Kopernika to,że Ziemia krąży wokół słońca, a nie słońce wokół ziemi.

    Mateusz Zaręba :D :S :}

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja się dowiedziałam, że Mikołaj Kopernik mieszkał w Toruniu. Jak był mały zmarli mu rodzice i wychowywał go wujek, który był biskupem. Odkrył że Ziemia jest okrągła.
    Martynka

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja z lekcji się nauczyłem że Mikołaj Kopernik odkrył że to ziemia kręci się wokół słońca że był też lekarzem i w Toruniu są najlepsze pierniki.
    KAMIL JURASZ

    OdpowiedzUsuń
  11. Przypominam, że nazwy planet i gwiazd piszemy wielką literą np. Merkury, Ziemia ,Wenus , Słońce.

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziś dowiedziałem się że Mikołaj Kopernik to astronom, lekarz, prawnik, matematyk. Urodził się w Toruniu. Odkrył że Ziemia krąży wokół Słońca a nie Słońce wokół Ziemi.
    Filip

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja z lekcji nauczyłam się tego,że Mikołaj Kopernik był astronomem i lekarzem.To Mikołaj Kopernik odkrył to że Ziemia kręci się wokół Słońca a nie na odwrót.W Toruniu też pieką najlepsze pierniczki.
    Karolina J.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dzisiaj dowiedziałem się że Mikołaj Kopernik był wybitnym astronomem. Odkrył że Ziemia kręci się wokół Słońca. Urodził się w Toruniu. Zył ponad 500 lat temu. Toruń to stare nadwiślańskie miasto, które słynie z pysznych pierników. Mikołaj

    OdpowiedzUsuń
  15. Mikołaj Kopernik był wielkim polskim astronomem. Udowodnił, że Ziemia i planety krążą wokół nieruchomego Słońca. Był też lekarzem.Urodził się w Toruniu, gdzie są najlepsze pierniki. Przez Toruń przepływa Wisła.
    Maks Świst

    OdpowiedzUsuń
  16. Dziś z lekcji dowiedziałem się, że Mikołaj Kopernik urodził się w Toruniu, był wybitnym astronomem, który odkrył, że ziemia kręci się wokół słońca. Był też lekarzem, prawnikiem, kanonikiem kapituły Warmińskiej, ekonomistą, matematykiem. Toruń słynie z najpyszniejszych pierniczków.

    OdpowiedzUsuń
  17. Miasto Toruń słynie z tego, że urodził się tam i mieszkał słynny astronom Mikołaj Kopernik.Był on także lekarzem, matematykiem i prawnikiem.Obserwował gwiazdy i planety i wtedy dokonał odkrycia o ruchu Ziemi wokół Słońca.Toruń słynie też ze słynnych toruńskich pierników.
    Maksym

    OdpowiedzUsuń
  18. Dzisiaj dowiedziałem się, że Toruń to bardzo stare miasto. Ponad 500 lat temu mieszkał tam Mikołaj Kopernik. Był on astronomem i odkrył, że to Ziemia kręci się wokół słońca a nie odwrotnie jak wtedy uważano. Dzięki temu odkryciu zyskał tytuł wspaniałego uczonego oraz rozsławił Toruń i Polskę. Toruń znany jest także z przepysznych pierników.
    Adaś Furdyna

    OdpowiedzUsuń
  19. Dzisiaj z lekcji dowiedziałem się, że w Toruniu urodził się i mieszkał Mikołaj Kopernik. Był on lekarzem, prawnikiem i najsłynniejszym astronomem. Jego największym odkryciem było to, że Ziemia kręci się wokół Słońca a nie Słońce wokół Ziemi. Odkryciem tym przyniósł sławę sobie i Polsce, chociaż nie wszyscy w to odkrycie wierzyli. Toruń to stare miasto w Polsce, które słynie z pysznych pierników.

    OdpowiedzUsuń
  20. Mikołaj Kopernik urodził się 19 lutego 1473 w Toruniu.Studiował prawo kanoniczne.Był najwybitniejszym astronomem na świecie.Interesowł się także medycyną,matematyką i ekonomią.Słynne powiedzenie o nim to:Wstrzymał Słońce,ruszył Ziemię,polskie go wydało plemię.Jego wuj opłacał mu studia w Krakowie.Studiował też medycynę.Mikołaj Kopernik znał język niemiecki i łaciński.Udowodnił że Ziemia krąży wokół Słońca.Napisał książkę "O obrotach sfer niebieskich".Zmarł mając 73 lata we Flomborku.Toruń jest jednym z najstarszych miast Polski.Położony jest nad Wisłą.Jest tam pomnik Mikołaja Kopernika Słynne z przepysznych pierników.

    OdpowiedzUsuń
  21. Z dzisiejszej lekcji dowiedziałam się, że Mikołaj Kopernik to słynny astronom, lekarz i prawnik. Urodził się 19.02.1473 w Toruniu,a zmarł 21.05.1543 we Fromborku. Odkrył że Ziemia krąży wokół słońca, a nie odwrotnie. Był wybitnym lekarzem i leczył ludzi na Warmii i poza jej granicami. Ostatnie lata swojego życia spędził we Fromborkug,gdzie oddawał się swojej pasji- czyli astronomii. W wieku 70 lat. Bardzo długo nie było znane miejsce jego pochówku. W 2005 roku odnaleziono szczątki jego ciała w Katedrze Flomborskiej.

    OdpowiedzUsuń